Wat is de betekenis van accountmanager? Misschien heb je weleens een vacature gezien voor een accountmanager en vroeg je je af wat de betekenis van accountmanager nu eigenlijk was. Het is dus een baan, een functie die je kunt uitvoeren binnen een bedrijf. Dan ben je accountmanager. En dat kan bij een heleboel bedrijven. Bijna ieder bedrijf heeft wel een accountmanager in dienst. En de betekenis van accountmanager is eigenlijk tweedelig. De accountmanager is namelijk zowel een sales als een communicatie medewerker. Accountmanager betekent vrij letterlijk dat je ‘accounts’ managet.
Contact met klanten
Accounts zijn dan klanten of cliënten. Jij bent als accountmanager het belangrijkste contactpersoon tussen de klant en jouw bedrijf. Een accountmanager moet dus ook in staat zijn om een dubbele rol te spelen. Je moet niet alleen communicatief vaardig zijn naar de klanten toe die het bedrijf al heeft. Dat is een deel van de betekenis van accountmanager. De communicatieve kant vraagt van jou als accountmanager dat je de relatie met bestaande klanten onderhoudt. Dit vraagt om communicatie op een prettige manier via alle kanalen, maar dient ook een adviserende rol.
Klantrelaties onderhouden en ontwikkelen
Aan de andere kant is een accountmanager ook bezig met een sales functie. Daarin zijn communicatieve vaardigheden natuurlijk ook van belang, maar dit uit zich op een andere manier. Behalve het onderhouden van relaties met bestaande klanten, zoekt de accountmanager ook naar mogelijkheden voor het binnenhalen van nieuwe klanten. Daarvoor moet je in deze functie in staat zijn jouw bedrijf te verkopen. Dat is dus de betekenis van accountmanager. In het kort is de accountmanager een communicatieve tussenpersoon voor alle partijen.
Meer verhalen
Deze opleidingen helpen je verder in je carrière